– Jag tycker att det är positivt att det bildats en arbetsplatsklubb i produktionen. Det kan leda till större engagemang och att fler håller koll på saker och ser till att de förbättras, säger Henrik Jakobsson, vd och grundare av Gotlandssnus.
Snusfabriken växer och blir större år efter år, och det är också hans mål. Han är gotlänning och som sådan vill han skapa nya industrijobb på ön. Det har han lyckats med. Men det finns en brytpunkt vid 30–70 anställda då problemen inte längre går att lösa vid fikabordet.
– Det är där vi är nu, säger han. Vi har stora utmaningar framför oss.
Han kommer från Ericsson, Flextronic, som hade en stor fabrik i Visby, som lades ner i början på 2000-talet, och det var i den vevan som han bestämde sig för att starta gotländsk snustillverkning.
– Det här var då det i stort sett bara fanns Swedish Match. Utvecklingen hade stått stilla. Snus var fortfarande lika med Ettan, Grov och General, det var grova, mörka smaker. Det jag ville tillföra var en upplevelse med variation, smaksatt snus. Jag var själv snusare.

Han sålde båten för 20 000 kronor för att få kapital, köpte en begagnad hushållsugn, flyttade ut i garaget och började pröva sig fram. Efter ett år registrerade han Gotlandssnus och fick ta över en lokal i Visby, tog ett nystartarlån på Almi och inför julen 2003 lanserade han ett ”julesnus” med smak av glögg och kanel, och han kuskade runt med en King Cab och sålde det.
– Det gick bra, man tyckte att det var roligt. Efter julen frågade handlarna om jag hade något annat och då började jag ta fram nya smaker.

Två år senare bildade han aktiebolag med några kollegor från Ericsson, tog mer lån för att köpa en portionssnusmaskin, som gick på några miljoner och flyttade till det gamla sockerbruket i Roma.
Nu exporterar Gotlandssnus flera produkter till Färöarna, USA, Sydafrika, Israel, Norge, Finland (nikotinfritt).
Man har ett nikotinfritt snus, som inte är en jättestor produkt, men som är bra om man vill sluta snusa, bättre än nikotinplåster, det görs av grönt te, Qvitt. Därefter har utvecklingen fortsatt.

Företaget har en 20-procentig tillväxt. 37 anställda, och mot slutet av året tror han att de kommer att vara 40–45 anställda. De är fortfarande mycket små, företaget har 0,5 procent av den svenska marknaden.
Han tycker att det är bra att det finns regler kring nikotin, men att snuset borde jämställas med nikotintuggummi och plåster, det borde ses som hjälpmedel för att sluta röka. Rökningen är det farliga och snuset är ett sätt att hålla nere rökningen. Det är Sverige ett bevis på. Genom snuset har Sverige färre skadade av tobaksrökning. Det finns inga registrerade skador av snusande, medan rökprodukter har cirka 10 000 skadade varje år.