– Det är inget tittande i backspeglar, säger Magnus Unosson. Man behöver inte flytta på sig, utan det är bara att ösa på, varv efter varv.

[Ur nummer: 01/2002] Ett långlopp i SLC-serien varar normalt i åtta timmar och reglerna är enkla; den som kör flest varv på denna tid vinner.
Starten är inte så viktig i detta race, eftersom det är så många timmar som ska köras, utan det handlar om att köra klokt och snabbt, så att bilen håller och man slipper depåstopp.  Finalen gick på Man-torp Park i oktober förra året och det var 48 bilar som ställde upp och då blev det trångt, berättar Magnus.
– Vi valde att lägga oss i det bakre fältet och sedan plocka bilarna en efter en. Genom att motorn är så stark tar vi dem på raksträckorna.
I 12 timmar körs finalen och det är en hård belastning på bilar och förare. Det team som Magnus tillhör, Motolin, var tvunget att avbryta efter sex timmar för att växellådan gick sönder.

Total koncentration krävs
90 minuter är maxtiden för en förare, sedan måste han byta. Dessa minuter kräver total koncentration. Det går snabbt. På rakorna kommer bilen upp i 240 km/tim och så gäller det att bromsa och välja rätt spår in i kurvan och snabbt få upp farten.
– Efteråt är man totalt utmattad, säger Magnus. Det kräver så fruktansvärt mycket.
Jag undrar om det är ett sätt att behärska tiden, att bli ett med tiden? Fart och tid hör ihop. Om farten är hög kräver det närvaro i tiden, det kräver beslut: bromsa, gasa, tryckas bakåt, välja spår.
Vi har åkt till Seat Center i Linköping för att titta på bilen, en gul Seat, som står på en piedestal i den stora hallen.

Genomgått två operationer
Magnus är sjukskriven för en arbetsskada. Han har jobbat i tio år på Swedish Meats i Linköping och dragit på sig en skada i vänster hand; han jobbar i hudboden och använder vänsterhanden i jobbet. Senorna löper inte som de ska. Det är hans andra operation. Han tycker ändå att det känns bra och tror att han kan komma tillbaka och arbeta som vanligt.
– Fingrarna stannade kvar när jag böjde dem, säger han. Jag hade knutor på senorna.
Men operationen och arbetsskadan är inte något han talar om. Det är bilen som gäller och förhoppningarna som är knutna till den.
– Det är en standardbil från början, säger han.
  Den blev klar i somras. En säsong har de bakom sig, och de har samlat erfarenheter och nu ska de plocka ner den och bygga om den.
En sådan är bil är inte billig: i sitt nuvarande skick kostar den 1,2 miljoner kronor. Pengarna kommer från sponsorer, i första hand Seat. Var och en i teamet har gått in med 20 000 kronor och de har bildat ett handelsbolag som äger bilen.
  De har anlitat ett specialföretag i Borlänge för att bygga motorn som i grunden har en Volkswagenmotor. Och motorn har blivit stark.
– Vårt problem är att få ner kraften i vägbanan, säger Magnus. Det är det vi jobbar på inför nästa säsong. Fortfarande börjar hjulen att spinna på fyrans växel och då kan bilen vara uppe i 150 km/tim. Och det är inte kul. Det känns lite snopet.
Att få ner kraften i vägbanan handlar om fjädringen. När bilen accelererar sjunker baken ner och framhjulen upp och så börjar de spinna; det här kan de komma tillrätta med genom hårdare fjädring bak.

Börjar närma sig målet
Motorsport är det som gäller för Magnus. Så har det varit sedan han var liten och följde med sin farsa på motorcross. Han körde också själv motorcykel i början, men gick sedan över till racing. Han följer motortävlingar på teve, läser om dem i motortidningar.
Och han börjar närma sig målet; att vinna SLC-serien. Nu har de en bil som har potential. Och teamet, Motolin, satsar hårt och proffsigt.
– Det är viktigt att vinna, säger Magnus. Nästa säsong ska vi vara med i toppen och vi ska kriga för att vinna, det är självklart, nu gäller det.
Och vad händer efter att de vunnit? Ja, då är det bara att bygga om bilen igen, för att matcha konkurrenterna. Bilen blir aldrig färdig.

Namn: Magnus Unosson 
Ålder: 31 år
Yrke: Slakteriarbetare på Swedish Meats i Linköping 
Familj: Sambo 
Läser: Tidningar om motorsport 
Favoritmat: Pasta med grönmögelostsås 
Sport: Racing, gillar inte fotboll  
Bor: Hus i Klockrike mellan Linköping och Motala