”Om trucken välter ska man inte försöka ta sig ut, man ska vänta på hjälp”

– Jag jobbade vid etikettmaskinen och blev väldigt sugen på att köra truck. Det verkade friare och killarna verkade ha bra sammanhållning, säger Gabriella Kerstof, som gjorde slag i sak och blev Spendrups första kvinnliga truckförare.

[Ur nummer: 02/2011] Det här var för drygt 20 år sedan. Nu står vi i gången ovanför Spendrups lager och ser på de olika truckarna som kör fram och tillbaka; det är motviktstruck, stapeltruck och låglyftare. Det ser ut att vara ett roligt jobb och inte helt lätt om man tänker på höjden som motviktstruckarna ska lyfta – cirka tre meter. En pall fullastad med dricka väger 600 kilo.
Vi går in i fikarummet och hon berättar hur det kom sig att hon tog truckkortet.

Fick tips av kompis
Den 3 oktober 1989 började hon på Spendrups i Vårby efter ett tips från en kompis. Hon fick jobb i tapphallen, körde det första året en etikettmaskin, fyllde på etiketter och höll koll. I andra änden fanns lagret.
Hon och kompisen, som hade fått henne att börja på bryggeriet, blev sugna på att köra truck. Det skulle vara kul att pröva. De hade ingen erfarenhet och det var en manlig syssla. Men varför skulle det vara så? De gick till lagret och pratade med chefen som tyckte att det vore kul att få in tjejer på lagret. Det behövdes en bättre könsfördelning. Till slut var de fem tjejer som sökte jobb som truckförare och alla fick ja. De gick en tredagars truckförareutbildning.
– Det är ungefär som att ta körkort. Man lyssnade på lite teori. Man fick lära sig säkerhet och så blev det övningskörning. Då gällde det att hålla rätt höjd och köra lite slalom.
* Var det svårt?
– Nej, det tycker jag inte, men man blev ganska upptagen av det i början. Det fanns en spak på ratten som man la in fram och bak med och jag minns att jag satte mig i bilen efter utbildningen och höll på att rycka i blinkers när jag körde bil. Men vi lärde oss snabbt.
* Var det mycket kring säkerhet?
– Ja. Man fick lära sig vad man skulle göra om trucken välte. Då ska man inte försöka ta sig ut, för då kan man få trucken över sig. Man ska sitta kvar med händerna på ratten och vänta tills man får hjälp.
* Händer det mycket olyckor?
– Nej, det gör det inte. Vi har mycket säkerhetstänkande. Alla som vistas i lagret ska ha väst och skyddsskor.
– Truckförarna måste hålla koll när de backar. De får inte lyssna på musik i hörlurar. Ska de tala i mobiltelefon måste de köra åt sidan och stanna.
– Men trots all koll händer ändå olyckor. Jag blev påkörd förra sommaren av en backande truck. Som tur var skadade jag mig inte.
I fyra-fem år körde Gabriella motvikts?truck. Hon och de andra tjejerna trivdes bra i lagret, men idag är bara Gabriella kvar. Hon har också lite andra arbetsuppgifter eftersom hon är kontrollant. Det innebär att hon kollar av den last som chaufförerna hämtar och lämnar.

Har testat många uppgifter
Hon har under årens lopp gjort många olika saker. Ett tag hoppade hon in i redovisningen, hon var lagledare på tomgodset, plockade expopallar och så har hon varit mammaledig i två omgångar. Åren går snabbt. Hon har i över tio år varit fackligt aktiv. Klubbstyrelsen i Vårby består av tre tjejer och två killar. Som vice ordförande brukar Gabriella förhandla och det gör hon tillsammans med ordföranden Benita Karlsson. De har 130 medlemmar och det blir en hel del frågor som måste ordnas och regleras.