För Adam Shahwan var det första gången han gick en digital utbildning för skyddsombud. Det gick bra, säger han.
De fyra skyddsombuden, som gick vidareutbildningen i slutet av oktober, satt tillsammans på fackexpeditionen på Arla Foods i Kallhäll.
Klubben hade ordnat med datorer och uppkoppling. Varje seminarium var på 1,5 timme och man hade rätt till 8 timmar vidareutbildning som var betald av arbetsgivaren.
Skyddsombudsveckan är viktig för att skaffa de senaste kunskaperna. Det har varit angeläget för Livs att genomföra den trots pandemin.

Vi träffas på hans arbetsplats. Han har precis haft ett fackligt möte och vi har slagit oss ner i besöksrummet vid entrén. Adam Shahwan berättar att han är glad över att utbildningen kunde hållas digitalt.
– Föreläsningarna var jättebra. Det var också mycket diskussioner, men ibland var tekniken inte riktigt med.
Det var många som diskuterade och han var själv med och besvarade frågor. Att vara uppdaterad gillar han. Därför går han de fackliga utbildningar som han har möjlighet till.
Ett seminarium som han deltog i handlade om psykisk ohälsa, föreläsaren kom från Hjärnkoll, som är en förening för människor som själva lider av psykisk ohälsa och som berättar om sina erfarenheter.
Ett annat seminarium handlade om skyddsombudens vardag och hur man kan driva ett arbetsmiljöärende med framgång, när det inte varit möjligt att lösa det i samverkan lokalt.

På Kallhällmejeriet har han jobbat länge. Han är chaufför och det innebär att han som skyddsombud måste kontrollera den yttre arbetsmiljön som möter chaufförerna när de levererar till kunder.
Det finns ett väl fungerande system för det. Innan man kör ut till en ny kund klassas den och varumottaget kontrolleras ur arbetsmiljösynpunkt. Lever det inte upp till kraven så får kunden bygga om eller hämta sina varor själv från en plats som går att lossa på.
Trafiken är stressande. Det är ett faktum och lite stress kan vara bra om det finns tid för återhämtning, men den får inte bli för stor, för då påverkar den chaufförerna negativt.
– Vi kör stora ekipage som det inte är så lätt att få stopp på. Man måste vara väldigt uppmärksam. Får inte slappna av. Vi sitter högt upp och det finns döda vinklar. Ibland är stressen för stor, men tack och lov tycker jag att vi på det stora hela har en jättebra arbetsmiljö.

Som avbytare kan han alla områden som Kallhällmejeriet leverar till. Han gillar omväxlingen med att vara avbytare och vill inte köra i samma områden hela tiden. Avstånden kan vara stora. Det är Storstockholm, Uppsala, Enköping, Avesta, Norrtälje och Södertälje. På sommaren vill han komma ut på landet.
– Jag gillar Roslagen på sommaren. Det är jättefint med naturen. Man åker på färjorna mellan öarna.
Han säger att jobbet passar för den som är lite av en ensamvarg, men naturligtvis har man också möjlighet till social samvaro med arbetskamrater.
– Jag ringer dem och om de i närheten så tar vi rasten tillsammans.
• Vad gör du när du fastnar i trafiken?
– Det är bara att ta det lugnt och ha is i magen. Aldrig gå igång, det är jättefarligt. Vi har betalt varje minut så varför stressa?

• Och när första snön kommer?
– Det är alltid samma sak. Att det kan snöa i Sverige. Nej, man ska ta det lugnt, köra med stor försiktighet. Det är bättre att komma hem sent än inte alls.
Att snöröjningen inte fungerar är kommunens fel, påpekar han, eftersom den lagt ut allt arbete på entreprenad och inte kollar att det verkligen görs. Förra året var det kaos.

• Vad tror du? Kommer webbseminarier att fortsätta även efter coronan eller blir det åter fysiska möten?
– Jag tillhör den generation som vill ha kontakt öga mot öga och jag tror att det är viktigt för diskussionerna. Jag gillar klassrummet, men kanske är det annorlunda för den nya generationen som är van att umgås över datorn.