Kampanjens budskap: ”Gör om och gör rätt!”

– Det är inte okej att göra som Scan. Att skryta över det fina köttet från raps­grisen och samtidigt säga upp egen personal och hyra in från bemannings­företag, säger Hans-Olof Nilsson, Livs ordförande.
Den 13 februari inledde Livs en kampanj under namnet Scandal för att uppmärksamma de dåliga villkor som gäller på Scans industrier i Sverige. Det är en del av en större global trend där arbetskraften inom denna känsliga industri pressas allt hårdare.
– Scan har blivit ett globalt företag och uppför sig som ett sådant. I Europa är situationen för arbetarna inom köttindustrin mycket besvärlig. I Tyskland har endast 5-10 procent fasta anställningar. Deras löner ligger på 35 procent av de svenska slakt- och charkarbetarnas, berättar Hans-Olof Nilsson.

Syftar ej till bojkott
Livs kampanj syftar inte till någon bojkott av Scans produkter eftersom det skulle slå mot förbundets egna medlemmar som är anställda på företaget, utan huvudbudskapet är: Gör om och gör rätt!
– Jag tror inte att det gamla andelsslakteriet skulle ha gjort på det här sättet. Scan agerar som det gör för att det idag är ett globalt företag. Det finns på samma marknader som de globala jättarna Unilever, Nestlé och Kraft.
Hans-Olof Nilsson, som även är ordförande i livsmedelsarbetarnas globala fack, IUL, berättar att han varit i kontakt med de andra berörda förbunden och att de har sagt att de ställer upp för Livs. Det är också deras kamp.
De tre bemanningsföretag som betjänar Scans anläggningar med inhyrd arbetskraft är alla internationella firmor: Manpower, tyska MS Fleischservice och irländska Cooley Food. Det sistnämnda är ett av de oseriösa bemanningsföretag som hyr ut styckare och slaktare men inte betalat arbetsgivaravgifter i Sverige, vilket vi skrev om i Mål & Medel nummer 1/2013.

Två stora drabbas mest
Det är framförallt på de två stora slakterierna i Linköping och Kristianstad som inhyrda ersatt fast personal. Vid slakteriet i Linköping har 25 arbetare sagts upp samtidigt som de inhyrda jobbar på. På slakteriet i Kristianstad har ett hundratal arbetare sagts upp och ett 60-tal hyrts in i styckningen.
Vid den tredje stora anläggningen, Skara, är situationen annorlunda eftersom företaget i den senaste rationaliseringsvågen lade ner slakt och styckning där, men nu är i färd med att bygga upp verksamheten igen för att ta hand om rapsgrisarna.
Dagen efter presskonferensen håller Livsklubben på Scan i Linköping årsmöte och Mattias Axelsson visade upp Livs kampanjlogga – ”Scandal”.
– Jag uppmanar alla att gå in på den nya kampanjsidan som Livs skapat, www.scandal.nu och trycka på en stoppknapp som skapats där.
Det kommer en fråga från en av mötesdeltagarna:
– Kan det för oss Scananställda medföra någon fara att trycka på stoppknappen?
– Ni ska se till att ni inte går in på Facebook på arbetstid. Livs har tagit med i beräkningen att företaget ska reagera, det är syftet med kampanjen, en reaktion kan vara att företaget stämmer Livs för varumärkesintrång. Gör företaget det går tvisten till domstol och det ger mycket uppmärksamhet. Frågan kommer att ställas, varför gör Livs en logga som heter ”Scandal”, vad är det som håller på att hända på detta företag, säger Mattias Axelsson.

47 fick gå
Två dagar efter presskonferensen, fredagen den 15 februari, gick 47 fast anställda arbetare hem i Kristianstad.
De är uppsagda på grund av arbetsbrist och är en del av ett större varsel. Samtidigt finns de inhyrda kvar.
– Det är inte rätt, säger Patric Nelson, klubbordförande på Scan i Kristianstad som själv är styckare och har varit det i sex år.
Han säger att de fast anställda jämförs med de inhyrda. En inhyrd produ­cerar 300-400 bogar i tim­men medan en fast anställd ”bara” gör 240.
– Vi som är fast anställda ses som lite gnälliga.
Ett stort problem inom styckningen är det ensidigt upprepade arbetet som leder till belastningsskador. Arbetsmiljöverket har uppmärksammat det och satt en tidsgräns på sex timmar för kniv­arbete.
Det är en del av förklaringen till varför inhyrda blivit attraktiva. De får bara jobb i sex timmar och roterar inte, trots skaderisken. Scan slipper undan arbetsgivaransvaret.
– När den inhyrde inte orkar mer skickas han hem. Det är så det fungerar. Råkar den inhyrde ut för en olycka, skär sig eller drar på sig en förslitningsskada kommer han inte tillbaka. Vi ser honom aldrig mer.

Kollapsade vid bandet
Patric Nelson berättar om en inhyrd som höll på att kollapsa och var tvungen att gå ifrån för att kräkas. Han tog tio minuters paus och började jobba igen.
• Scan hävdar att ni inte gör undantag på turordningslistan för styckare med speciell kompetens och att det är därför de tar in och behåller de inhyrda?
– Sist in – först ut gäller. Det stämmer att vi i några fall inte gjort undantag för styckare, men det beror på att deras anställningstid varit kort. Andra personer med lång anställningstid måste få möjlighet att skaffa sig den kompetens som de saknar. Det finns en tidsgräns på sex månader för att lära sig nytt.
Han började själv som slaktare och utbildade sig till styckare inom företaget.
Det tog tre månader. Det är så han tycker att det ska gå till. Det ska vara fasta jobb, alla ska få lära sig mer.
Han menar att det verkliga problemet är att företaget ser produktivitet, alltså hur snabbt man styckar, som en del av kompetensbegreppet.
– Vi tycker inte att snabbhet är kompetens. Det är något som skiljer sig från individ till individ.