Även de stora livsmedelsföretagen påverkas negativt av coronakrisen, men hur mycket de påverkas beror på bransch. Hur risken för smittspridning hanteras ser också ganska olika ut. Det visar en rundringning som Mål & Medel gjort.

En arbetsgivare som sticker ut är Nestlés kaffefabrik (Zoega) i Helsingborg. Livs klubbordförande, Inga-Britt Dahl, berättar att företaget ställt upp något otroligt på sina anställda.
– Vi har det bra, konstaterar hon.
Förutom att företaget vidtagit långtgående åtgärder för att minska smittspridningen på jobbet så har företaget som arbetsgivare gått ett steg längre för att de anställda ska må bra.
För att de ska slippa åka iväg för att äta så bjuder företaget samtliga anställda på cateringmat. Företaget ersätter också bensinkostnader för att anställda inte ska behöva ta buss till jobbet. Dessutom får alla som hamnar i ekonomiskt trångmål på grund av krisen låna upp till tre månadslöner räntefritt.
Produktionen har också rullat på, efterfrågan är ungefär lika stor som innan krisen, och än har de inte brist på råvara.
– Det som vi tappat i ena änden tar vi igen i den andra änden. I och med att så många jobbar hemma så hålls efterfrågan uppe.

Ett stort företag som tappat försäljning på grund av krisen är Dafgårds i Källby. Det är bland annat kunder inom restauranger och hotell som gått förlorade, berättar Ulrika Karlsson, Livs klubbordförande.
– Det hjälps inte att produkter som pizza, piroger och enportionsrätter säljer bra i livsmedelsbutikerna. Totalt har produktionen gått ner vilket inneburit att de som är visstidsanställda inte fått förlängt, det handlar om ett 70-tal personer, säger hon.
Det här har lett till viss oro bland de anställda. Något som också upplevts som jobbigt är att neddragningarna lett till omplaceringar. Anställda har flyttats runt i produktion till ställen där de aldrig jobbat tidigare.
– Vi gör vad vi kan för att hitta så bra lösningar som möjligt, ingen ska behöva vantrivas.
Livsmedelsindustrin har redan från början hårda hygienkrav men har på samtliga företag skärpts ytterligare. Ulrika Karlsson berättar att Dafgårds var tidigt ute.
– Vi upplevde det nästan lite löjligt med alla åtgärder som vidtogs i början.
Hon berättar att de dokumenterat alla förändringar som blivit på grund av covid-19 i en pärm. Till exempel har de fått fler tvättställ både utomhus och inomhus. De är tvungna att ta tempen på jobbet. Företaget införde också redan i mars en karantän på 14 dagar för alla som varit utomlands.
– Så här efteråt tror jag att Dafgårds åtgärder kan ha bidragit till att vi inte haft så stor smittspridning.

En annan stor producent som förlorat flera av sina säljkanaler är Coca Cola-fabriken i Jordbro.
– På grund av den rådande situationen har vi blivit påverkade på olika fronter, säger Ivan Baxter, Livs klubbordförande, och fortsätter:
– Medlemmarna är införstådda i att det är en speciell situation. Målsättningen för Livsklubben och företaget är att undvika varsel och korttidspermitteringar i den mån som det går.
Ivan Baxter jobbar heltid fackligt och rör sig mycket ute i verksamheten för att fånga upp frågor som medlemmarna tycker är viktiga.
– Stämningen är okej men det finns oro över hur det ska gå med jobben och annat också.

Mondelez (Marabou) i Upplands Väsby tillhör de stora företag som kör för fullt men där de har svårt att hinna med på grund av ökad sjukfrånvaro som fört med sig att bland annat kompetens saknats.
– Vi är mer försiktiga med att gå till jobbet om vi inte är fullt friska och ska vara det med tanke på de riskgrupper som jobbar här, säger Berit Starkenberg, Livs klubbordförande.
Företaget, som är en global koncern, var också tidigt ute med att vidta åtgärder för att förebygga smittspridning bland de anställda.
– Innan vi går in i fabriken får vi fylla i ett formulär i reception, sprita händerna och ta tempen. Det gäller varje gång vi går in att vi måste ta tempen, även om vi bara varit ute och rökt.
Företaget har också infört en regel för socialt umgänge.
– Om vi träffas i mindre än 15 minuter är det en meters avstånd som gäller, i mer än 15 minuter gäller två meters avstånd.
Dessa åtgärder är Berit Starkenberg nöjd med, samtidigt efterlyser hon risk- och konsekvensanalys vad gäller smittläget i produktion.
– I handpaketeringen står vi till exempel axel vid axel vilket inte är bra.

– Vi har mer att göra, säger Tina Räisänen, Livs klubbordförande på Arla Foods i Kallhäll.
De brottas inte med någon högre sjukfrånvaro på mejeriet men har ändå svårt att hinna med. Rekryteringen av sommarjobbare har därför tidigarelagts. De som jobbar helg, men som jobbar på andra ställen i veckorna och som blivit permitterade, har också sökt och fått jobb på mejeriet.
För att minska smittspridningen så har entrén ändrats, så att de går in på ett ställe och ut på ett annat. Ytterligare tvättställ har installerats. Flera andra åtgärder har också vidtagits, berättar Tina Räisänen.

Kyckling tillhör de livsmedel som också säljer bra i kristider.
– Visserligen har försäljningen påverkats av att restauranger försvunnit som kunder men det har kompenserats av att hushållen handlar mer, berättar Carl Gustavsson, Livs klubbordförande på Guldfågeln i Mörbylånga.
Frånvaron har varit ganska hög, för en vecka sedan var ett 80-tal anställda sjukskrivna av totalt 450.
– Det gick i och med att företaget varit snabba med att ta in sommarjobbare och att vi gått ner i slakthastighet.
Han säger att det funnits oro för att bli smittad på jobbet men att det blivit bättre efter att de gått ner i tempo och att företaget vidtagit åtgärder så att de inte står för tätt i produktion.
– Vi och företaget är överens om att detta är rätt väg att gå.

På Polarbröds bageri i Älvsbyn, som säljer till livsmedelsbutiker, har de minst lika mycket att göra som innan krisen. Sjukfrånvaron har varit låg och de har inte behövt jobba övertid för att hinna med.
– För oss känns det som att läget är under kontroll, men jag vet samtidigt att det kan svänga från en dag till en annan, säger Stefan Hortlund, Livs
klubbordförande.

Inte heller Spendrups i Grängesberg, Sveriges största bryggeri, har hittills märkt så mycket av krisen. Exporten är visserligen död och det är gränshandeln också.
– Vi kör på som vanligt, folk dricker öl oavsett om det är kris eller inte, men istället för att dricka öl ute så dricker de öl hemma, säger Fredrik Klasén, Livs klubbordförande.
En utmaning är att hinna med att producera när sjukfrånvaron är högre än normalt. Fredrik Klasén, som jobbar fackligt på heltid, hoppar in och hjälper till när det fattas folk.
– Om man ska vara hemma för minsta symptom så gäller det att vi hjälps åt och inte lämnar någon i sticket.

Snus går också fortsatt bra. Någon oro för jobben finns inte, berättar Patrik Engelbrektsson, Livs klubb-ordförande på Swedish Match i Göteborg.
– Företaget har också tagit höjd för ökad sjukfrånvaro genom att ta in fler visstidsanställda, det handlar om sommarjobbare som har fått börja tidigare för att täcka upp.
Råvaran är inte heller något problem.
– Vi har lång framförhållning, det har vi även i vanliga fall.

För den stora knäckebrödsfabriken i Filipstad går det riktigt bra, berättar Erika Rung, Livs klubbordförande på Barilla (Wasabröd) i Filipstad.
– Vi producerar mer idag än vad vi gjorde innan krisen.
Samtidigt har sjukfrånvaron ökat men det har företaget löst genom att ta in fler inhyrda och att tillsvidareanställda gått in och jobbat extra.
– Så hittills har vi klarat oss ganska bra.
När det gäller råvaran så har de egen kvarn och klarar sig länge om det bara handlar om att köra bassorter, berättar Erika Rung.

Ett annat företag som klarar krisen bra är Hilton Food Group i Västerås. Här kör de för fullt mycket tack vare att ICA är deras enda kund. Produktionen består av köttfärs som också görs till hamburgare och kebabspett. De skivar även kött och producerar färsk pizza.
– För att hinna med har sommarjobbare från bemanningsföretag och även visstidsanställda tagits in redan nu, vi kör även extra kvällsskift, säger Eva-Lena Ericsson, Livs klubbordförande.
God hygien hade de redan innan men här som på många andra ställen har man förstärkt med att öka informationen och öka tillgången till handsprit. De sitter också mer utspritt i matsalen för att minimiera risken för smitta och när de ätit klart markeras borden med röd skylt och med grön skylt när borden blivit rengjorda.

Rundringningen

De företag som ingår i rundringningen är: Nestlé, Dafgårds, Coca-Cola, Mondelez, Arla Foods, Guldfågeln, Polarbröd, Spendrups, Swedish Match, Barilla samt Hilton Food Group.