Det händer mycket på Löfbergs i Karlstad just nu. Ny produktionsanläggning, ny koncernchef och samtidigt har företaget tvingats införa förändrade skift på grund av ökad efterfrågan i kombination med problem att skeppa bönor till Sverige.

Covid-19 har ställt till det för containertrafiken, detta i kombination med ökad efterfrågan har gjort att kaffeföretaget fått införa skiftförändringar.

– Leveranserna kommer stötvis. Detta är vår absolut största utmaning just nu, att få hem varorna. Jag är oerhört glad över att personalen ställer upp på detta. Vi har över lag väldigt duktig personal, säger Anders Fred-
riksson, koncernchef.

Enligt Johan Eriksson, process operator och arbetsplatsombud, har skiftförändringarna påverkat de anställdas arbetstider. 

– Men det är ingen som skrikit rakt ut, det har löst sig rätt bra, säger han. Det har funnits ett stort behov av att producera och packa så mycket som möjligt till dagligvaruhandeln.

Johan Eriksson och Anders Fredriksson tror båda att skiftförändringarna snart är ett minne blott. 

– Skeppningsproblematiken beror på fjolåret med covid-19 så det kommer att stabiliseras, säger Anders Fredriksson. 

Löfbergs är ett familjeföretag som funnits sedan 1906, och just nu är kaffefabriken inne i en spännande fas. En ny produktionsanläggning, sju kilometer utanför Karlstad, står klar sedan i juli. 

Johan Eriksson får tjugo minuter längre resväg till den nya produktionsfabriken. 

– Men det är också det enda minuset med det nya jobbet. Det är fantastiskt kul med en ny anläggning, säger han. 

Löfbergs har haft en fackklubb fram tills för fyra år sedan, då beslöt medlemmarna att avveckla, efter att ha konstaterat ett svalt engagemang för att driva klubb. 

– Jag var klubbordförande i tio år, men sedan fyra år tillbaka är jag arbetsplatsombud, säger Johan Eriksson.

Den nya anläggningen, som har byggts för att framställa hela kaffebönor, har inte direkt inneburit något extrajobb för Johan som arbetsplatsombud.

Ännu så länge har det främst handlat om att flytta över personal från anläggningen i city till den nya produktionshallen som ligger en bit utanför stan, precis intill kaffeföretagets befintliga höglager. 

– Vi har hittills ”bara” anställt en ny maskinoperatör och en godshanterare. Ingen har blivit tvingad att följa med till den nya anläggningen men alla har tackat ja, säger Johan Eriksson.

Produktionslinjen för hela bönor i den klassiska kaffeskrapan inne i centrala Karlstad var sliten och tack vare att det handlat om en flytt av linjen har det inte saknats någon teknisk personal. 

– Annars råder det brist på styr- och reglerkompetens. Samtidigt som mer och mer blir robotiserat och automatiserat, säger Anders Fredriksson.

Att Johan Eriksson hamnade på Löfbergs, först som maskinoperatör och sedan i sin nuvarande roll som process operator, var mest en slump. 

– Det var av personliga anledningar jag flyttade till Karlstad och började jobba på Löfbergs och nu har jag varit här i 21 år.  

•Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är omväxlande, det innebär ett stort eget ansvar och det gillar jag. Man tar prover och genomför säkerhetskontroller. 

Johan Eriksson trivs i livsmedelsindustrin. 

– Själva löneläget är lågt jämfört med inom andra industrier och det är en tuff industri med stor konkurrens och en prissättning som styrs mycket av dagligvaruhandeln. Men samtidigt är den en bransch där man kan utvecklas om man vill och det går att arbeta både globalt och lokalt. 

Den klassiska kaffeskrapan inne i centrala Karlstad kommer att finnas kvar med produktion av malet kaffe. 

– Men all produktion av hela bönor har flyttat ut till den nya anläggningen. Hela bönor är en växande kategori, den har fått en jättekick under corona, säger Anders Fredriksson. 

I den nya anläggningen produceras 40 ton kaffe per dag. Personalen arbetar i tvåskift. Produktionshallen kostade 250 miljoner kronor.

– Det är imponerande att Löfbergs projektlett hela bygget själv, det är bra gjort av ett företag som inte gjort sådant tidigare, säger vd:n Anders Fredriksson. 

Den gamla produktionslinjen inne i Karlstad kunde hantera 3 000 ton helrostade bönor medan den nya kan producera 10  000 ton bönor.

– Men just nu kör vi bara 60 procent av vår kapacitet, på grund av ojämn leverans av bönor, säger Anders Fredriksson. 

Löfbergs har tagit bort Lila i företagsnamnet. 

– Det var en kaffeblandning på 50–60 talet som såldes i en lila lyxig förpackning och som fick smeknamnet Löfbergs lila. Löfbergs är enklare och mer gångbart internationellt, enligt Anders Fredriksson.

Anders Fredriksson är ny koncernchef på familjeföretaget sedan 9 augusti. Han känner sedan tidigare den före detta koncernchefen Lars Appelqvist väl. Han arbetade på Löfbergs i 22 år men är nu Executive Vice President för HK Scans svenska verksamhet. 

– Vi har suttit i Livsmedelsföretagens styrelse tillsammans. Så jag kände till att Löfbergs hade värderingar och en långsiktighet som jag gillar. Det jag också tycker om med Löfbergs är att det är enkelt att förankra stora beslut, säger Anders Fredriksson. 

Anders Fredriksson vill slå ett slag för svensk livsmedelsindustri som en framtidsindustri.

– Sverige har en av världens mest hållbara matproduktion, vi har den högsta livsmedelssäkerheten i världen och är jätteduktiga på innovation. Jag tror att svensk livsmedelsproduktion har potential att växa ytterligare, säger han. 

Anders Fredriksson har alltid bytt bransch tidigare när han bytt jobb men den här gången är det första gången han stannar kvar inom samma nisch. Han blev headhuntad från jobbet som vd för Norrmejerier till Löfbergs.

– Jag är stolt över svensk livsmedelsindustri och vill gärna vara en del av den, säger han. 

Löfbergs är störst i Sverige på att leverera kaffe till hotell, restauranger och kaféer och det finns flera från familjen Löfberg i företaget idag. 

– Det är fjärde generationen Löfberg som är operativa i verksamheten idag. Niklas Löfberg och Mikael Löfberg sitter i styrelsen tillsammans med Kathrine Löfberg, som är styrelseordförande, och så har vi Martin Löfberg som är inköpschef, berättar Anders Fredriksson. 

Att handla med kaffebönor är komplext. De odlas långt bort, påverkas av klimatförändringar och dessutom är det en utmaning att få nästa generation att vilja bli kaffebönsodlare. För att råda bot på detta har Löfbergs startad flera projekt och ingår i flera sammanhang. Ett sådant är Era of We, världens första digitala plattform som för samman kaffeodlare, kafferosterier och konsumenter. 

– Löfbergs är det första rosteriet som anslutit sig till Era of We. Där kan kaffeodlarna bygga sina egna varumärken och marknadsföra sig direkt mot konsumenter och kafferosterier. Det är en jättespännande portal, och en viktig del i vårt hållbarhetsarbete.

– Det är viktigt att vi får ner mer pengar till odlarna så att vi kan säkra upp så att fler vill arbeta som odlare, säger Anders Fred-riksson. 

Löfbergs köper sina bönor direkt från odlarna som finns i Brasilien, Columbia, Rwanda, Peru och Thailand. Allt kaffe som produceras är 100 procent certifierat. Det innebär att en oberoende part kontrollerar att kaffet är hållbart, både med hänsyn till människor och miljö. 

Löfbergs som företag

Antalet anställda: 350. Varav 85 personer jobbar i produktionen och cirka 45 personer är kollektivt anslutna till Livs.

Konkurrenter: Gevalia som ägs av JDE, Zoégas som ägs av Nestlé, Arvid Nordquist som ägs av en svensk ägarfamilj (precis som Löfbergs).

Omsättning: 1,6 miljarder 2020/2021, varav 400 miljoner kronor av dem består av intäkter från restauranger och caféer.

Bolag i andra länder: Finland, Baltikum (Riga), Danmark, Norge och Storbritannien.