Hungriga coronahundar skapar 29 nya jobb

Nr 10/2021

Anneli Gryttborn.klubbordförande Livsklubben på Doggy, har god hand med hundar. Kenzo och Ruth låter sig väl smaka. Foto: Anna Rehnberg

Hemmajobb under pandemin har lett till en dramatisk ökning av husdjur. För hund- och kattmatsproducenten Doggy i Vårgårda är det goda tider.
I år har företaget nyanställt 29 personer.

– Känslan är väl att lokalerna har börjat bli för trånga. Det finns mycket att jobba med i takt med att vi växer som vi gör, säger huvudskyddsombudet Petra Markström.
Doggy är en av de största arbetsgivarna i Vårgårda med 15 000 kvadratmeter fabrikslokaler och 189 anställda, runt 100 av dem kollektivanställda i produktionen.
När vi besöker Doggy för fotografering har vi fått låna Kenzo och Ruth, två amstaff vars ägare jobbar på kontoret och får ta med sig sina hundar till jobbet.

Livsklubbens ordförande Annelie Gryttborn har tidigare haft rottweilers och visar sig ha god hand med Kenzo och Ruth, som ibland också får jobba som smakkontrollanter i matproduktionen.
Vi får också träffa två av årets 20 nyanställda i fabriken – Rasmus Gustafsson och Miranda Andersson.
Restriktionerna under pandemin har gjort att hemmet blivit en vanlig arbetsplats. Många har passat på att skaffa ett hus-
djur – vilket naturligtvis har ökat trycket på produktionen av djurmat.
När det gäller hundar finns det statistik hos Jordbruksverket:
Under 2020 registrerades 71 507 hundar, en ökning med elva procent jämfört med 2019. En så stor ökning av nyregistreringar har inte noterats på många år. Och ökningen har fortsatt under första halvåret 2021.
Nu är pandemin inte den enda orsaken till Doggys framgångar på marknaden för djurmat. En medveten satsning på renodling och tillverkning av egna produkter under det senaste decenniet har också spelat in.
Annelie Gryttborn arbetar numera med våtfoder, men började på Doggy 2010 på avdelningen för torrfoder. I början av det här året valdes hon till ordförande i Livsklubben, och hon berättar om en ganska tuff period i början 2010-talet.
– Vi hade några turbulenta år då och jag blev faktiskt varslad och uppsagd flera gånger under en period innan jag till slut fick fast jobb. Vi förlorade en stor kund och en del av produktionen gjordes åt externa kunder, bland annat ett veterinärfoder som det var dålig förtjänst på.

Petra Markström anställdes 2002 och har sedan dess jobbat på avdelningen för torrfoder. Hon säger att veterinärfodret var krävande och svårt att producera.
– Det gjorde att vi då hade svårt att utveckla våra egna produkter. Men sen gjorde man ett rejält omtag med egna produkter och då fick vi ett uppsving. Tillverkningen av veterinärfodret var trots allt en bra erfarenhet. Det ledde till mycket kunskap som vi i förlängningen hade användning av, både för produktutvecklingen och för oss som kör produkterna.
Företagets omsättning har stadigt blivit högre under de senaste åren. 2018 omsatte Doggy AB 490 miljoner kronor, 2019 ökade den till 570 miljoner och förra året landade omsättningen på 670 miljoner kronor.
– All produktion har ökat, både hund- och kattmat, men mest på vad vi kallar ”pouch”, en ny produktionsdel där vi tillverkar enportionspåsar med mat. Det kräver förhållandevis mycket personal och rullar nu dygnet runt, även på helger, säger Petra Markström.

För att kapa produktionstoppar och få personalen att räcka till har Doggy anlitat bemanningsföretaget Söder & Co. Flera av dem som kommer därifrån och visat goda egenskaper har erbjudits fast jobb på företaget, bland andra Miranda Andersson och Rasmus Gustafsson.
– Men det är inte alltid lätt att hitta lämplig personal, säger Annelie Gryttborn.
– Till torrfoder är det inte svårt, men våtfoder ställer lite andra krav. Det är en verksamhet som är mer slakterieliknande. Och det är inte alla som klarar av att hantera slaktprodukter. Det är ju en lite blodig och speciell miljö, säger Annelie, som själv har en bakgrund som slaktare.

Trots att Doggys produktion har ökat under coronaperioden så har fabriken varit förskonad från stora sjukdomsutbrott.
– I våras hade vi ett utbrott på torrfoderavdelningen. Totalt 13 anställda blev sjuka och av dem visade sig nio eller tio vara drabbade av covid-19. Det är det enda större utbrottet vi haft på fabriken. I övrigt bara några enstaka fall, säger Petra Markström.
– I nuläget är väldigt många vaccinerade, och det känns bra. De anställda här har varit väldigt duktiga på det, lägger Annelie Gryttborn till.

Men pandemin har ändå ställt frågan om utrymmet på arbetsplatsen på sin spets, och sedan ett drygt år tillbaka varit det viktigaste området för facket.
– Vi har varit tvungna att se till att man kan ha en och en halv eller två meters avstånd till varandra. Och det har varit ganska svårt, så där har vi fått driva på. Vi har fått byssjor som är inredda som fikarum och omklädningsrum för att skapa mer utrymme. Och årsmötet i våras fick delas upp i omgångar för olika avdelningar, säger Petra Markström.

Att bygga ut fabriken för att skapa större utrymme är inte heller helt enkelt, förklarar hon.
– Vi har E20 på ena sidan, Boråsvägen på andra sidan och en herrgård åt det tredje hållet, vilket gör det svårt att bygga ut.
Men trots pandemi och en del trängsel på jobbet uppfattar både Annelie Gryttborn och Petra Markström att stämningen är bra bland medlemmarna.
– Det går bra för företaget, vi anställer personal och det har inte varit tal om några permitteringar. Det är klart att det uppfattas positivt.

Niclas Carron

Relaterade artiklar