Sussie glad över lyft för påsbröd

Nr 5/2020

Frallor i åttapack är en nyhet den här dagen. Sussie Olsson har upplev många förändringar på företaget. Foto: Stefan Lindblom

Oron för coronaviruset får fler att välja bröd i påse i matbutiken. Det märks på Sydöstbagarn som fått ett uppsving för sina förpackade limpor. Här är alla med ett enda undantag medlemmar. Sussie Olsson, som jobbat på företaget i 41 år, är en av veteranerna.

Att packa frallor i påse är nytt för den här dagen på Sydöstbagarn i Kristianstad. I stället för att leverera lösa frallor till butikerna ska de nu levereras i påse med åtta i varje. Nyheten har tillkommit eftersom oron för coronasmitta fått fler att välja bröd i påse i stället för opackat bröd.
I produktionen på Sydöstbagarn har alla jobbat i många år. Alla utom en är medlemmar.
– Jag är uppväxt här, säger Sussie Olsson med ett skratt.
Sedan hon började jobba på bageriet som 15-åring har det hunnit gå 41 år. Arbetskamraterna och sammanhållningen är bra, tycker hon. Att jobba dagtid från halv åtta till fyra eller fem är hon också nöjd med. Bagarna börjar tre-fyra timmar tidigare på morgonen.
– Jag gick med i facket på en gång, samtidigt som jag började jobba här 1979. Så gjorde man då, berättar Sussie.
Klubben lades ner i samma veva som företaget drog ner på arbetsstyrkan i början av förra året. Nu ser läget ljusare ut.
När vi är på besök på Sydöstbagarn i slutet av mars är coronaviruset något alla pratar om.
– Coronan diskuteras mycket, men arbetsmässigt påverkar den inte oss så mycket egentligen, säger Mersim Asllani, som jobbar som tekniker och expeditör.
Flaskor med handsprit är placerade i fikarummet och vid receptionen. Nytt är att chaufförerna måste sprita sig när de anländer och de tillåts bara röra sig i vissa områden. Förhållningsregler finns anslagna.
– En kille som var snuvig blev hemskickad. Vi tyckte att han skulle gå hem helt enkelt. Vi måste vara strikta nu. Många håller strikt på armavstånd, men inte alla. Vi har alltid varit duktiga med hygienen, men nu måste vi vara ännu mer extrema, säger Mersim som jobbat på företaget i 18 år.
Någon ”sjuknärvaro” tolereras inte. Tre var hemma för sjukdom föregående vecka, men de är tillbaka, och två är sjuka den här dagen. Det finns en oro för att sjukfrånvaron kommer att öka om coronaviruset fortsätter spridas ute i samhället.

Sydöstbagerierna Ekonomisk Förening är företagets formella namn, men Sydöstbagarn är det namn som kommuniceras utåt. Bageriet är kopplat till tre av kooperationens, KF:s, föreningar. Det färska brödet levereras till ett hundratal Coop-butiker i Skåne, Småland och till delar av Blekinge och Halland.
– Vi har nischat oss väldigt hårt de senaste ett och ett halvt åren. Matlimpor är vår specialitet, där har vi 15 artiklar, säger Krister Magnusson, vd och marknadschef.
Sex av matlimporna levereras även frysta och de går till de omkring 800 Coop-butikerna i landet. Konditoriprodukter som tårtor och bakelser är en annan specialitet. De kan beställas online, utformas med motiv efter kundens önskemål och hämtas i butik. Efterfrågan på konditoriprodukter har haft en uppåtgående trend under det senaste året, vilket han uppger beror på marknadsföring.
– Nu i dessa tider slås man av vilken fantastisk viktig samhällsnytta vi gör. Det tänker jag extra mycket på nu. Man blir oerhört ödmjuk, säger han.
Krister Magnusson syftar på hur centralt bröd är för oss människor, särskilt i kristider.

Coronaviruset har gjort kunderna försiktiga med att köpa opackat bröd vilket gjort att Sydöstbagarns matlimpor i påse fått en uppgång med tio procent.
– Vi har inte gjort frallor på två år, men nu har vi tagit fram en ny produkt, en åttapack med frallor. De har vi börjat baka just idag. Våra butiker tappar på det opackade, därför har vi snabbt börjat med den här.

En annan trend är att en hel del människor gått över till att baka själva. Hur våra brödvanor ser ut när coronakrisen dragit förbi är det ingen som vet.
Ledningsgruppen har upprättat en krisplan om coronakrisen skulle förvärras ytterligare. Om halva personalstyrkan skulle insjukna, till exempel, har företaget en beredskap på vilka produkter som i så fall antagligen måste lyftas ut ur sortimentet. En trygghet i en kris är att 95 procent av allt som används till bröden är svenska produkter.
Krister Magnusson lyfter fram kooperationens historia där det varit viktigt med priser som alla kan betala och varor kunden kan lita på. Kooperationen var tidigt ute med betydelsen av hållbarhetsmål för att peka på något som blivit en viktig fråga senare i tiden.
– Allt måste vara rätt och riktigt. Det ligger i våra DNA. För oss är det naturligt och självklart. Det finns en koppling till vår historia. När du handlar ska du veta att det är justa grejer som är korrekt tillverkade. Arbetsvillkoren ska vara justa, de som har gjort det här ska ha justa ersättningar, säger Krister Magnusson.
Mersim var ordförande när klubben lades ner i början av 2019.
– Vi har märkt en ökning för våra produkter nu och det känns bra, säger han.
Organisationen är slimmad efter tre omgångar varsel och uppsägningar 2011–2018 då företaget hade det kämpigt med lönsamheten. Sammanlagt tvingades 36 anställda sluta under de åren. Antalet kollektivanställda är nu 26 och det skulle bli tufft om många blev sjuka samtidigt genom att till exempel drabbas av coronaviruset. Företaget har ett antal sommarvikarier som emellanåt kallas in även vid produktionstoppar, men frågan är om de skulle räcka för att täppa till luckorna.
Alla i produktionen utom en är medlemmar. Hur gick det till, frågar jag.
– Jag var väl duktig en gång i tiden, säger Mersim och skrattar.

Klubben lades ner i mars förra året. Förklaringen var att medlemmarna ville ha mer kontakt med ombudsmännen. Beslutet blev därför att de skulle testa att vara utan klubb en tid.
– Diskussionen om att öppna upp en klubb igen pågår, säger Mersim Asllani.
– Men just nu tänker vi inte på så mycket annat än att hålla oss ifrån smittorisken och producera så mycket det går, fortsätter han.
Bakningen sker i en tunnelugn vilket betyder att en ökning i produktionen måste vara mycket stor innan bemanningen behöver öka. Tid och arbetsinsats är i stort densamma oavsett om antalet matlimpor som ska bakas är till exempel 200 eller 400. Kondis-produkterna däremot behöver en större arbetsinsats när beställningarna blir fler.
– Visst vi har ökat med 10 procent, men det har inte märkts så mycket. Vi kör på rätt många maskiner. Det har inte varit så stor press ännu. Vi hinner med. Hade ökningen varit 30–40 procent hade vi fått tänka om.
Med sina 18 år på Sydöstbagarn är Mersim en av de senast anställda. Folk stannar gärna kvar.
– Vi är rätt så sammansvetsade allihop. Det är familjärt, som ett kompisgäng kan man säga, berättar Mersim.